واقعیّت های عینی و حقیقت های ذهنی در کلیدر، جای خالی سلوچ و روزگار سپری شده
نویسندگان
چکیده
چکیده: با آنکه محمود دولتآبادی در دوره دوّم از داستاننویسی خود گرایش به رمانتیسم و در دوره سوّم گرایش به سمبولیسم دارد، در مجموع، عنصر غالب هنری در گزینش واقعیّت های داستانی در همه کارنامه ادبی او، منطبق بر مکتب رئالیسم است. واقعیّت های داستانی در سبک دولتآبادی، همواره با الهام گیری از واقعیّت های مستند اجتماعی و یا تجربیّات زیستی و فردی آغاز می شود و در طرح کلّی روایت نیز همیشه زمینه اصلی ماجرا، بر بنیاد واقعیّت های تاریخی و سیاسی و اجتماعی قرار داده می شود؛ امّا در همه داستان ها، اساس ماجراها در فرایندی پیچیده و پر تعمّق، در ذهن و خیال نویسنده بازآفریده می شود و خود به واقعیّتی مستقل و بسیار متفاوت تر از واقعیّت های شنیده شده یا دیده شده و یا تجربه شده به وسیله نویسنده، تبدیل می گردد. در این مقاله تلاش بر آن است که چگونگی تأثیرگذاری واقعیّت ها و تجربیّات مستند اجتماعی در رمان های دولتآبادی به بررسی گذاشته شود.
منابع مشابه
واقعیّتهای عینی و حقیقتهای ذهنی در کلیدر، جای خالی سلوچ و روزگار سپری شده
چکیده: با آنکه محمود دولتآبادی در دورة دوّم از داستاننویسی خود گرایش به رمانتیسم و در دورة سوّم گرایش به سمبولیسم دارد، در مجموع، عنصر غالب هنری در گزینش واقعیّتهای داستانی در همة کارنامة ادبی او، منطبق بر مکتب رئالیسم است. واقعیّتهای داستانی در سبک دولتآبادی، همواره با الهامگیری از واقعیّتهای مستند اجتماعی و یا تجربیّات زیستی و فردی آغاز میشود و در طرح کلّی روایت نیز همیشه زمینة اصلی ماجرا، ...
متن کاملدلالتهای ضمنی در جای خالی سلوچ و کلیدر دولتآبادی
در کلیدر و جای خالی سلوچ، بخش عمدهای از واقعیتهای داستانی ـ شخصیتها، کنشها، اشیاء و صحنهها ـ علاوه بر دلالت مستقیم بر واقعیتهای عیان و عینی، مفهومی فراتر از خود را نیز در درون خود نهفته دارند که در کل به آنها دلالت ضمنی گفته میشود. این مفاهیم عبارتاند از: دلالتهای استعاری، تمثیلی، نمادین، کنایی و مجازی. تمثیل در اینجا، به خاطر تعلق این دو رمان به ادبیات رئالیستی، به طور کلی ـ جز در د...
متن کاملبررسی و تحلیل فرهنگ عامه در رمان های برجسته ی محمود دولت-آبادی (کلیدر، روزگار سپری شده ی مردم سالخورده و جای خالی سلوچ)
محمود دولت آبادی در آثار برجسته ی خود، به جنبه های مختلفی از زندگی توده های مردم توجّه کرده و این امر، موجب شده است تا عناصر مختلف فرهنگ عامه در آثار وی، بازتابی گسترده داشته باشد. انعکاس مظاهر مربوط به فرهنگ عامه در آثار دولت آبادی، شامل ذکر تمامی جنبه-های زندگی مردم، اعم از آداب و رسوم، باورهای عامیانه، دارو و درمان، بازی ها و سرگرمی ها، خوراک، پوشاک و غیره است. بازتاب زندگی واقعی مردم و واقع-...
جای خالی سلوچ و فلسفه بوم شناختی
آرنی نیس Arne Naess، فیلسوف نروژی، فلسفه بومشناختی یا Ecosophy را در سال 1970 به جهان معرفی نمود. این نگاه فلسفی، پایه جنبشی سیاسی قرار گرفت که جنبش بومشناختیِ ژرف، The Deep Ecology Movement، نامیده شد. تکیه بر کلمهی «ژرف» نشاندهنده تاکید جنبش بر ایجاد تغییرات اساسی بر دیدگاه و عملکرد انسانها، و قابل بازبینی و تغییر بودن مداوم این دیدگاه و عملکرد میباشدChalquist on) (line . هدف غاییِ جنبش ب...
متن کاملدلالت های ضمنی در جای خالی سلوچ و کلیدر دولت آبادی
در کلیدر و جای خالی سلوچ، بخش عمده ای از واقعیت های داستانی ـ شخصیت ها، کنش ها، اشیاء و صحنه ها ـ علاوه بر دلالت مستقیم بر واقعیت های عیان و عینی، مفهومی فراتر از خود را نیز در درون خود نهفته دارند که در کل به آن ها دلالت ضمنی گفته می شود. این مفاهیم عبارت اند از: دلالت های استعاری، تمثیلی، نمادین، کنایی و مجازی. تمثیل در این جا، به خاطر تعلق این دو رمان به ادبیات رئالیستی، به طور کلی ـ جز در د...
متن کاملنقد فمنیستی بومگرای رمان جای خالی سلوچ
نگرش فمنیستی بومگرا میکوشد طرح ساختارمندی از رابطۀ دیالکتیکی زن و طبیعت، به دست دهد. این نگرش هنوز در سرزمین ما چندان شناخته شده نیست، اما زمینههای پیدایش چنین مطالعاتی در آثار ادبی ما مشهود است. رمان جای خالی سلوچ، نوشتۀ محمود دولتآبادی، چون غالب آثار او، پیوندی عمیق میان انسان و طبیعت را به تصویر میکشد. بیشتر منتقدان و پژوهشگران به زمینههای اجتماعی و سیاسی این رمان پرداختهاند؛ اما اگر ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه ادبیات داستانی سابقجلد ۱، شماره ۴، صفحات ۷۹-۹۸
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023